tag:blogger.com,1999:blog-15084482.post7963168736740034375..comments2024-02-12T11:08:20.509+01:00Comments on Mark Klamberg: 6 dagar kvar och den goda journalistikenMark Klamberghttp://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-55353230720773145182009-10-08T19:27:26.555+02:002009-10-08T19:27:26.555+02:00Absolut.
Samtidigt har vi utlandssamarbetet, som ...Absolut.<br /><br />Samtidigt har vi utlandssamarbetet, som om jag förstått rätt inte alls regleras. Tillsammans med att trafikdata i databasen inte är ändamålsbetämt, som du observerar, har vi i princip att lita på FRAs interna "godhet" när det gäller t.ex. den flyktingaspekt du nämner.Olof Bjarnasonhttps://www.blogger.com/profile/09187034724345908866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-81841101255028815972009-10-08T18:29:57.943+02:002009-10-08T18:29:57.943+02:00Domaren kommer förmodligen godkänna en väldigt bre...Domaren kommer förmodligen godkänna en väldigt bred inhämtning inom "utvecklingsverksamheten", det blir bl.a. trafikdata som sparas. <br /><br />Därefter följer frågan vad trafikdatan kan användas till, vilket avgörs av de ändamål som FRA får signalspana för. Då är det bra att dessa ändamål specificeras i lagtext. Det innebär t.ex. att trafikdata inhämtad i utvecklingsverksamheten inte kan användas för att spåra exempelvis flyktingar som ringer eller mailar släktingar i sina ursprungsländer.<br /><br />Jag var oroad över det när ändamålen inte fanns i lagtext och förarbetena beskrev "migrationsrörelser" som ett yttre hot (sid. 17 i Prop. 2006/07:63) Därtill talades det på sid. 140 i SOU 2003:30 om att vidga kretsen av FRAs uppdragsgivare, där bl.a. migrationsverket omnämns. Regeringen bestämmer ju FRAs uppdragsgivare genom ett hemligt beslut. Lägg till 1 kap. 11 § FRA PUL där FRAs ges rätt att registrera ras, etniskt ursprung och söka på det. Det blir en otäck kombination.<br /><br />Då är det bra att ändamålen för FRAs signalspaning nu specificeras i lagtext.Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-40017520840306277052009-10-08T17:47:39.432+02:002009-10-08T17:47:39.432+02:00Kartläggningen kan ändras då den styrs av ändamåle...<em>Kartläggningen kan ändras då den styrs av ändamålen för FRAs signalspaning. Detta kommer att specificeras i lag vilket är bra.</em><br /><br />Fast tilläggspunkterna om "ändringar i signalmiljön" (sidan 7 i propositionen, numrerade 1 och 2) gör ju att den enda "domaren" måste godkänna vad som helst. Eller ?Olof Bjarnasonhttps://www.blogger.com/profile/09187034724345908866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-44453322962625534132009-10-08T15:41:03.080+02:002009-10-08T15:41:03.080+02:00Problematiken kring lagringen av trafikdata och ut...Problematiken kring lagringen av trafikdata och utlandssamarbete blir oförändrad och kvarstår.<br /><br />Kartläggningen kan ändras då den styrs av ändamålen för FRAs signalspaning. Detta kommer att specificeras i lag vilket är bra.<br /><br />Både ros och ris!Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-31743680869630697982009-10-08T15:37:51.631+02:002009-10-08T15:37:51.631+02:00Tack. Ingen förändring av någon som helst substans...Tack. Ingen förändring av någon som helst substans vad gäller trafikdata/kartläggning/utlandssamarbete är min slutsats.Olof Bjarnasonhttps://www.blogger.com/profile/09187034724345908866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-90189964297351487522009-10-08T14:40:13.282+02:002009-10-08T14:40:13.282+02:00Regeringen svarade i ganska allmänna ordalag på re...Regeringen svarade i ganska allmänna ordalag på remissinstansernas kritik. Det beror naturligtvis på att regeringen inte kunde avvika från överenskommelsen den 25 september 2008. Den måste respekteras för att få med alla alliansledamöter. <br /><br />Den ganska substantiella kritik som fanns om signalbärare och utvecklingsverksamheten sammanfattas i propositionen till oigenkännlighet och regeringens svar är mycket allmänt hållen.<br /><br />Jag uppfattade bara två förändringar efter remissbehandlingen, vilket jag skrivit om i detta <a href="http://klamberg.blogspot.com/2009/04/lagradsremissen-om-fras-signalspaning.html" rel="nofollow">blogginlägg</a>.<br /><br />1. Eterspaning mot "utländska företeelser" kan ske även om både avsändare och mottagare finns i Sverige. Detta undantag siktar på situationer där ett utländskt stridsplan eller örlogsfartyg befinner sig på svensk territorium (på havet eller i luften). Då är det ok med eterspaning. Se 2 a § andra stycket i förslag till ändrad signalspaningslag. Jag tycker det är ett rimligt undantag vilket jag skrev om ett i <a href="http://klamberg.blogspot.com/2009/03/signalspaning-och-teknikneutralitet.html" rel="nofollow">blogginlägg</a>.<br /><br />2. Det införs integritetsskyddsombud som ska bevaka enskildas integritetsintresse vid försvarsunderrättelsedomstolen.Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-2613021126501448242009-10-08T13:24:33.150+02:002009-10-08T13:24:33.150+02:00Hej Mark!
Bra sammanfattning av "godkänd med...Hej Mark!<br /><br />Bra sammanfattning av "godkänd medias rapportering" :)<br /><br />Fråga: har riksdag och departement skrivit något om remissvaren efter 26 februari...? Om jag fattar rätt kom senaste regeringsproppen i maj först. Var denna alltså modifierad efter kritiken från januari?<br /><br />Väsentligen: lyssnade regeringen på remissvarens kritik?Olof Bjarnasonhttps://www.blogger.com/profile/09187034724345908866noreply@blogger.com