tag:blogger.com,1999:blog-15084482.post8402804134760337680..comments2024-02-12T11:08:20.509+01:00Comments on Mark Klamberg: FRAs försvarsunderrättelse- och utvecklingsverksamhetMark Klamberghttp://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-47311563003002089602008-12-05T12:10:00.000+01:002008-12-05T12:10:00.000+01:00Tack för superbra info jag har inte djuplodat artk...Tack för superbra info jag har inte djuplodat artkeln ännu men tänker göra det med hjälp av mina goda vänner i mitten av December. <BR/><BR/>Vill önska dig och de dina en fin helg oxå. samt tacka dig /er för ert engagemang det är så roligt att få läsa kommentarer och förkovra sig med vettiga resonemang.<BR/><BR/>Hälsar <BR/>Tindra-AnnetteNedslaghttps://www.blogger.com/profile/00581681254579104008noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-6333543238493498222008-12-05T10:45:00.000+01:002008-12-05T10:45:00.000+01:00Bo,Det du tar upp är intressant. Så fort man ger s...Bo,<BR/>Det du tar upp är intressant. Så fort man ger sig in på en avvägningsprocess mellan enskildas rättigheter och nationell säkerhet (t.ex. terrorismbekämpning) verkar det senare få överhanden.Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-287362982933477752008-12-05T08:28:00.000+01:002008-12-05T08:28:00.000+01:00Du skriver:"Den principiella frågan gällde avvägni...Du skriver:<BR/><I>"Den principiella frågan gällde avvägningen mellan personlig integritet, post- och telehemligheten och statens intresse av att skaffa tillförlitliga underrättelser."</I><BR/><BR/>Ordet avvägning synes medföra att hela din uppsats kan förkastas. Läs vad en FRAkramare skriver:<BR/>Problemet med Mark är han anser det vara en avvägning<BR/>mellan personlig integritet och statens intressen.<BR/><BR/><I>"Här skiljer vi oss radikalt åt: Jag godtar ju inte, och har inte<BR/>någon gång gjort, godtagit avvägningsidén.<BR/><BR/>I stället har vi nu en balanspunkt där den personliga integriteten<BR/>är tryggad, ingen massavlyssning är tillåten, domstol skall<BR/>godkänna både avlyssningsbegrepp och misstanke, operatörerna<BR/>skall om de hittar båda kriterierna vid noderna leverera dessa<BR/>till FRA.<BR/><BR/>Här förekommer ingen avvägning. Balansen är tillgodosedd genom<BR/>att ingen massavlyssning tillåts, inga data som inte godkänts undersöks<BR/>av myndighet utan av operatörer (de kan ju göra det redan i dag).<BR/><BR/>Jag inser att detta är svårt att ta till sig om man är inställd på att<BR/>det skall vara en avvägning mellan två intressen.<BR/><BR/>Genom folkpartiets agerande - inte andra partiers - har balanspunkten<BR/>uppnåtts...."</I><BR/><BR/>Svårt att ta till sig sa Bill, svårt sa BullAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-54351862445916663052008-12-04T21:32:00.000+01:002008-12-04T21:32:00.000+01:00En slutsats jag tror det går att dra, förutom på u...En slutsats jag tror det går att dra, förutom på utvecklingsarbetet, är att fokusera på själva samverkanspunkten.<BR/>När det just nu, inte är något annat än en "svart låda". Det är trots allt, en av de viktigaste och kritiska länkarna i kedjan.<BR/><BR/>Annars som Sjöholm; "Lycka till med artikeln Mark", det är viktigt med den typen av skrifter, i sådana här sammanhang.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-31634602836557274232008-12-04T18:10:00.000+01:002008-12-04T18:10:00.000+01:00Mark, håller med.Regeringen verkar inte speciellt ...Mark, håller med.<BR/>Regeringen verkar inte speciellt benägen att låta några integritets aspekter hindra FRA's verksamhet.<BR/><BR/>Målinriktningen är till synes "business as usual" så snart som dammet har lagt sig.<BR/><BR/>Lycka till med publiceringen av ditt Project Paper!<BR/>Jag tycker att du gör ett fantastiskt arbete, inte minst för demokratin.<BR/>Det har nog aldrig tidigare funnits så många "debattglada lekmän" som faktiskt läser lagar/lagförslag och försöker att förstå innebörd och konsekvenser av dessa.<BR/><BR/>En from önskan vore att våra riksdagsledamöter hoppade i kanoten igen, och började att göra detsamma.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-89909335695546714912008-12-04T16:50:00.000+01:002008-12-04T16:50:00.000+01:00Sjöholm,Det jag återger är den antagna lagstiftnin...Sjöholm,<BR/>Det jag återger är den antagna lagstiftningen från den 18 juni. Det kan tänka sig att överenskommelsen den 25 september innebär att domstolen rent fysiskt ska administrera samverkanspunkten, men jag tror inte detta kommer hända. Jag tror att den kommer vara ett rent tillståndsorgan. Vi får se.Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-60260428812291623812008-12-04T12:01:00.000+01:002008-12-04T12:01:00.000+01:00Mark, Där föll alla argument om kontrollstationer,...Mark, Där föll alla argument om kontrollstationer, domstolar etc.<BR/><BR/>Om FRA har administratörsrättigheter för samverkanspunkterna så kan dom göra vad dom vill.<BR/>Detta inkluderar både vilken information som samlas in samt var den skickas.<BR/><BR/>Den lite skrämmande slutsatsen blir att riksdagen har röstat igenom en lag som ger en paramilitär organisation med oklara relationer med "främmande makt" full tillgång till all komunikation i landet.<BR/><BR/>När nämda organisation samtidigt skall ansvara för sveriges tekniska signalskydd (informationssäkerhet) och därmed antagligen också hanteringen av statens kryptonycklar, uppstår en intressant fråga.<BR/><BR/>Varför vill en mindre grupp i regeringen gå runt alla demokratiska påfund som t.ex transparant myndighetsutövning, och ge fria händer till en myndighet vars GD inte riktigt verkar ha förståelse för den "oerhörda öppenhet"[1] som vi har i sverige, i en fråga som är fundamental för rättsäkerheten i landet?<BR/><BR/>Vem styr, har vissa myndigheter fått mer makt än den folkvalda riksdagen?<BR/><BR/><BR/>[1] http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fsectionid%3Ddinapengar%26articleid%3D2008%255C09%255C26%255C302975Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-70045171262489599652008-12-04T10:36:00.000+01:002008-12-04T10:36:00.000+01:00Det är uppenbart att det är FRA som har administra...Det är uppenbart att det är FRA som har administratörsrättigheterna och att operatörerna endast ska leverara signaler.<BR/><BR/>På sid. 85 i prop 2006/07:63 kan vi läsa följande.<BR/><BR/>"En samverkanspunkt är den plats där trafiken överlämnas från den tråd-ägande operatören till myndigheten....Operatören har dock inget ansvar för att samver-kanspunkten uppförs och svarar inte heller för några kostnader för denna. Från samverkanspunkterna har myndigheten ansvar för att överföra sig-nalerna till sina system. Detta innebär att myndigheten inte kan hållas ansvarig för eventuella störningar i trådägande operatörers system och att operatörerna inte får kännedom om vilka signaler som myndigheten är intresserad av....Signalspaningsmyndigheten skall således, utöver att bygga upp samverkanspunkter, svara för kostnaderna för uppsättande och drift av nödvändig utrustning vid samverkanspunkterna."Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-52833515743484709282008-12-03T22:19:00.000+01:002008-12-03T22:19:00.000+01:00Sjöholm sade:"Vem har Administratörsrättigheter på...Sjöholm sade:<BR/><B>"Vem har Administratörsrättigheter på dessa samverkanspunkter? Vid presentationer har det visats en overhead <BR/>som anger att gallringen skulle ske i samverkanspunkterna, vem har i detta fall kontrollen över vilken information <BR/>som samlas in?"</B><BR/><BR/>Det är en viktig frågeställning. Vem- vilka hanterar konfigurationen, övervakar och skriver dessa, när det knappast kan köpas över disk.<BR/>Det är ju inte direkt "Net Nanny", vilket det är frågan om.<BR/>När det är de vilka har rootbehörighet, även förmodligen hanterar den direkta avlyssningen- och gallringen.<BR/>Det bör vara rellativt få personer, men de har en direkt insyn och kontroll över samverkanspunkten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-85074080329542984652008-12-03T15:08:00.000+01:002008-12-03T15:08:00.000+01:00JJ,En sak till. Försvarsunderrättelseverksamheten ...JJ,<BR/>En sak till. Försvarsunderrättelseverksamheten är tillståndspliktig. Inget tillstånd behövs i utvecklingsverksamheten. Det framgår av 5-6 § signalspaningslagen.<BR/><BR/>Tillståndsorgan är för närvarande en enhet inom FUN, "signalspaningsnämnden". Den ska som bekant ersättas av en underrättelsedomstol, men den lär inte bli inblandad i utvecklingsverksamheten.Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-39810315854645054872008-12-03T14:55:00.000+01:002008-12-03T14:55:00.000+01:00JJ,Intervjun med Åksesson från 2007 har jag notera...JJ,<BR/>Intervjun med Åksesson från 2007 har jag noterat, men inte tagit med eftersom jag tycker han svävar lite på målet i några avgörande frågor.<BR/><BR/>När det gäller inhämtning av innehåll i utvecklingsverksamheten så finns det vissa tecken på att det sker, men jag är inte säker.<BR/><BR/>Läs sidan 68 i prop. 2006/07:46 där det verkar som inhämtning av innehåll kan ske inom ramen för utvecklingsverksamheten vid test av signalspaningssystem. Jag vågar dock inte dra några slutsatser av detta avsnitt.<BR/><BR/>"Försvarets radioanstalt bedriver också viss annan utvecklingsverksamhet som närmare anges i 2 § sista strecksatsen och 3 § förordningen (1994:714) med instruktion för Försvarets radioanstalt. Myndigheten utför matematiska bedömningar av kryptosystem för totalförsvaret och biträder andra myndigheter vid värdering, utveckling, anskaffning och drift av signalspaningssystem. Vid utveckling av teknik och nya metoder för signalspaning är det ofta nödvändigt att testa systemen i den miljö där de skall vara verksamma för att säkerställa att de fungerar, d.v.s. kan inhämta signaler. Innehållet i signalerna är därvid inte av något intresse. Vid test av signalspaningssystem finns ingen teknisk möjlighet att på förhand sortera ut viss information som undantas från behandlingen."Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-6729084512182748052008-12-03T12:38:00.000+01:002008-12-03T12:38:00.000+01:00Det hela ser mycket gediget ut.En liten synpunkt o...Det hela ser mycket gediget ut.<BR/><BR/>En liten synpunkt och undran:<BR/><BR/>Det är säkert en riktig slutsats att utvecklingsverksamheten kretsar mycket kring trafikdata. Men formuleringen att denna verksamhet <B>"normalt inte avser innehållet i meddelanden"</B> utesluter ju faktiskt inte inhämtning även av innehåll. Det finns väl inte heller något sådant uttryckligt förbud?<BR/><BR/>Man kan tänka sig fall där FRA skulle behöva ta del av meddelandeinnehåll i utvecklingssyfte. Signalspaning verkar ju handla om att hitta intressanta "trafikstråk". Om FRA vill försäkra sig om att ett visst stråk (t.ex. e-post i kanal X mellan Sverige och Ryssland) är intressant att inhämta, kanske det inte räcker med bearbetning av trafikdata. Man vill nog helst komplettera bilden och "tjuvkika" lite på innehållet också: Finns det några potentiellt intressanta spaningsobjekt som kommunicerar över länkarna? Vilka språk förekommer? Finns det några intressanta företag, nätverk eller organisationer som ofta dyker upp? etc.<BR/><BR/>Om man använder automatisk avläsning av innehåll krävs inte heller så stora personella resurser. Ett och annat stickprov fixar man säkert också på manuell väg.<BR/><BR/>Jag föreställer mig att FRA skulle kunna förklara detta behov för kontrollorganet på ett övertygande sätt. Eller finns det något i lagpaktetet som direkt förhindrar detta? <BR/><BR/>Slutligen: När det gäller trafikdata kan du ju även referera direkt till Ingvar Åkesson och den där <A HREF="http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1422283" REL="nofollow">ekointervjun från 2007</A>.<BR/><BR/><BR/>/JJAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-85710691326632531952008-12-03T09:19:00.000+01:002008-12-03T09:19:00.000+01:00Sjöholm,Tack för kommentarerna. Ska undera över de...Sjöholm,<BR/>Tack för kommentarerna. Ska undera över dessa innan jag skickar in texten.Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-31639011516632545152008-12-03T00:07:00.000+01:002008-12-03T00:07:00.000+01:00Håller med JensO!Några synpunkter.rad70Tidigare ha...Håller med JensO!<BR/><BR/>Några synpunkter.<BR/><BR/>rad<BR/>70<BR/>Tidigare har FRA endast kunna inhämta signaler i etern.<BR/>Förslag:<BR/>Tidigare har FRA endast haft tillstånd att inhämta signaler i etern.<BR/><BR/>294<BR/>kontaktkort<BR/>kontantkort<BR/><BR/>387<BR/>Behandlande personuppgifter<BR/>Behandlade personuppgifter<BR/><BR/>OffTopic funderingar&frågor.<BR/>127<BR/>Samverkanspunkterna är alltså de platser där trafiken överlämnas från de trådägande operatörerna till FRA.<BR/>(-Vem har Administratörsrättigheter på dessa samverkanspunkter? Vid presentationer har det visats en overhead som anger att gallringen skulle ske i samverkanspunkterna, vem har i detta fall kontrollen över vilken information som samlas in?)<BR/><BR/>FRA kommer att få tillgång till en rådatabas utan några som helst begränsningar varken vad beträffande innehåll eller lagringstid, med indata från såväl etern som t.ex mobilnätens trafikdata.<BR/>En ganska otrevlig möjlighet som detta ger, är att man kan skapa sociogram över vilka som deltar i t.ex. "regeringsfientliga" demonstrationer och även se historiskt vilka demonstrationer e.dyl som ett objekt har deltagit i, mao. en statstyrd åsiktsregistrering.<BR/><BR/>En annan fråga är: Finns det något i lagarna som hindrar FRA att ge ett användarkonto direkt till rådatabasen åt t.ex. NSA inom projektsammarbetet enl. "Odenbergs avtal"?<BR/><BR/>Slutligen, du skriver:"Det förefaller som FRA och NSA har likartade verktyg och arbetsmetoder."<BR/><BR/>Enligt Ny Teknik[1] skall "Uppgiften att svara för "tekniskt signalskydd" går över från Krisberedskapsmyndigheten till FRA (3,7 miljarder per år)."<BR/>Är det lämpligt att låta FRA få ansvaret för en betydande del av sveriges informationssäkerhet när det finns tydliga indikationer[2] på att FRA kan ha dubbla lojaliteter med NSA?<BR/><BR/><BR/>[1] http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article416051.ece<BR/>[2] http://periodista.se/FRA03_04.pdfAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-56092804081651420872008-12-02T19:07:00.000+01:002008-12-02T19:07:00.000+01:00Det ser mycket utförligt och väldisponerat ut Mark...Det ser mycket utförligt och väldisponerat ut Mark.<BR/><BR/>Helt rätt till att rikta fokus, mer på själva utvecklingsarbetet inom FRA, när det sannolikt är där, vilket det "riktiga jobbet" sker.Anonymousnoreply@blogger.com