fredag, augusti 22, 2008

Demonstrera den 16 september 2008 mot FRA-lagen

Min bedömning är att utvecklingen under september 2008 är avgörande för FRA-frågan. Det är då de sex folkpartisterna, socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet gemensamt måste bekänna färg genom att presentera en motion under den allmänna motionstiden. Misslyckas de med detta så gör de sig själva och Sverige en stor otjänst.

Vi vanliga svenska medborgare måste visa vårt stöd för att en motion läggs fram som innebär att FRA-lagen rivs upp.

Folkpartiet Östermalms styrelse har tagit ställning för att delta i demonstrationen den 16 september 2008 mot FRA. Vi samlas under banderollen "Liberaler mot FRA" - fp och LUF.

Följande annons är publicerad i pappersversionen av Stockholmsliberalen (medlemsblad för folkpartiet i Stockholms stad).

Tisdagen den 16 september
Demonstrationen mot FRA-lagen i samband med riksdagens öppnande Samling vid Norrmalmstorg kl. 10.00, avmarsch kl. 11.00 med slut vid Sergels Torg
Ta med din folkpartijacka och/eller knappar!

Sprid uppmaningen att komma den 16 september. Det är kanske dags att starta en ny bloggbävning som förvandlas till en lugn och värdig demonstration nämnda datum? Opassande skötte detta fint före FRA-omröstningen, så hon kanske känner sig manad att starta nedräkningen?

Bloggar
Nätverk

Svartmandag, stoppaFRAlagen.nu, FRApedia

Oberoende
Oscar Swartz, Argast, Jakob Heidbrink, Farmorgun, Kulturbloggen, Björn Wadström, Mårten Schultz, ProjektPåRiktigt, Drottningsylt

Liberaler i och utanför allianspartierna

Folkpartiet i Nacka, Folkpartiet Östermalm, Lars-Erick Forsgren, Pophöger, Johanna Nylander, HAX, Johan Ingerö, Dyslesbisk, Mark Klamberg, MinaModerataKarameller, Mattias Svensson, No size fits all, Hanna Wegenius, Dexion, Lakes Lakonismer

Piratpartister
Rick Falkvinge, Opassande, Christian Engström, Enligt min humla

Miljöpartister
Jakob Dalunde, Maria Ferm, Maria Wetterstrand, Zaida Catalán

Socialdemokrater
Jonas Morian, Cattis Ullström, In Your Face

Använder kategorier för att få med bloggar från alla delar av blogosfären. Om någon är i fel kategori så får ni skriva det i kommentatorsfältet, jag ändrar.

Uppdatering
Jag kan även komplettera med fler bloggar om det önskas. Skriv i kommentatorsfältet eller skicka ett mail till mark.klamberg@liberal.se

15 kommentarer:

Anonym sa...

Man kanske då vågar vara mer optimistisk angående Birgitta Ohlssons och Camilla Lindbergs analys!

HURRA!

Mark Klamberg sa...

Birgittta Ohlssons och Camilla Lindbergs analys är utmärkt. Nu väntar jag på att FRA-kritikerna i riksdagen tar sig samman och gör gemensam sak.

Jonas Morian sa...

Tack för uppmärksamheten. Vill bara upplysa om att Kristian "In your face" Krassman är sosse och jobbar på s-riksdagskansliet.

Mark Klamberg sa...

Tack Jonas,
Då kom min uppmaning till rätt ställe!

Lars-Erick Forsgren sa...

Bra initiativ, men jag bor ju inte i Sthlm.
Ju bredare demo desto bättre, men för att nå resultat är kanske viktigast att "de 6" i fp håller ut.

Anonym sa...

Läste nånstans att Alice Åström har tagit initiativ till ett möte med FRA-motståndare i riksdagen. Det är precis vad som krävs, att man för en gångs skull höjer sig över partigränserna och formulerar ett gemensamt förslag som upphäver lagen. Socialdemokrater, folkpartister, vänsterpartister, miljöpartister och en eller annan moderat måste inse att det är allvar nu och att man måste samarbeta.
Regeringen har klart deklarerat att den inte viker från lagen (Tolgfors sa det senast igår i riksdagens talarstol). Därfrör kan man inte vänta på dem och försöka påverka dem. Bättre för fp-, c- och m-riksdagsmän att klargöra att man tänker rösta med oppositionen. Då kanske regeringen blir lite mer intresserad av att ta sitt förnuft till fånga...

Mark Klamberg sa...

Zeke,
Jag har också läst om den inbjudan som Alice Åström skickat till samtliga riksdagsledamöter, inklusive de borgerliga. Det har stått i media. Initiativet och hennes välvilja är mycket välkommen.

Catti Ullström sa...

Mycket bra initiativ. Det är faktiskt verkligen dags igen.

//Catti

Per Hagwall sa...

Får man lägga till några: Hanna Wagenius, CUF Jämtland-Härjedalen, bor i Uppsala.
Sophia Blomqvist, liberal, Linköping
Undertecknad, Brommamoderaterna

Mark Klamberg sa...

Självklart Per,
Jag lägger även till din blogg, är det ok?

Per Hagwall sa...

Det går bra, det är ju ingen hemlighet i partiet vad jag tycker om FRA...

Anonym sa...

ähmmm... du kanske kan byta plats på mig och Enligt min humla? Han är pirat och jag är det inte. Inte för att det stör mig eller så, men det är inte sant och man ska ju inte fara med osanning ;)

Mark Klamberg sa...

Drottningen,
Det är ordnat!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag tycker det är lite olyckligt att PiratPartiet har valt att skapa en demonstration som riskerar att splittra folket. Det är inte möjligt att gå med i både PP:s och StoppaFRAlagen.nu/Svart Måndag/FRApedia:s demonstrationståg.

Personligen lutar jag åt att delta i "nätverkens" tåg och demonstration på Sergels torg/mynttorget. Jag tycker saktfrågan är viktigare än partipolitiken. (Trots att jag är aktiv i bland annat CenterUppropet.se)

Mark Klamberg sa...

Markus,
Det vore roligt att demonstrera med dig, jag uppskattar din blogg. Hoppas det är ok om jag lägger upp den på listan.

Jag försökte under gårdagen att medla mellan "Hoppets Demonstration" och Piratpartiet så att de två demonstrationerna kunde förenas i ett arrangemang. Det blev säkert 100 e-post under 2-3 timmar men det gav ingen framgång. Folkpartiet och LUF går med "Hoppets Demonstration". Vi har redan kallat våra medlemmar skriftligt. Jag önskar Piratpartiet framgång med deras manifestation och hoppas att de kan skicka över en talare till Sergels Torg.