tag:blogger.com,1999:blog-15084482.post4327506937296245250..comments2024-02-12T11:08:20.509+01:00Comments on Mark Klamberg: Kontaktuppgifter till författare av artikel på DN DebattMark Klamberghttp://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-49875744926939090432008-09-05T23:19:00.000+02:002008-09-05T23:19:00.000+02:00ZYX,Det är väl ganska uppenbart att FRA ägnat sig ...ZYX,<BR/>Det är väl ganska uppenbart att FRA ägnat sig åt missbruk. Det kommer ju närmast fram en skandal i veckan som hade fällt vilken myndighetschef som helst. Nu har det gått prestige i frågan så regeringen håller FRA-chefen bakom ryggen. Anna är en hjälte. Hon har min djupaste respekt.Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-45087028479334271362008-09-05T23:16:00.000+02:002008-09-05T23:16:00.000+02:00Såg just Anna Peterson på TV. Hon gjorde då ingen ...Såg just Anna Peterson på TV. Hon gjorde då ingen nytta för er sak. Hon framstod bara som arrogant och paranoid.<BR/><BR/>Hennes grundpoäng verkar vara att allt som kan missbrukas kommer att missbrukas.<BR/><BR/>Det måste vara trist att leva med en sådan grundsyn på samhälle och medmänniskor.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-15989270898441243702008-09-04T02:00:00.000+02:002008-09-04T02:00:00.000+02:00ST, PNR-systemen är byggda för att många aktörer i...ST, PNR-systemen är byggda för att många aktörer inom resebranschen ska kunna använda dem. Jag är rätt säker på att det finns t ex fritextfält för att skriva kommentarer om kunders speciella önskemål. I stort är systemen antagligen väldigt toleranta mot att användas på lite olika sätt runt om i världen (det är i princip ett parallellt Internet vi pratar om).<BR/><BR/>De sociogram eller beteendeprofiler som flygbranschen själv tar fram för att tjäna mer pengar är sannolikt mindre avancerade än de som PNR-förslaget ålägger den FRA-liknande myndigheten att beräkna. Det handlar ju om att stoppa terrorister, inte om att räkna får.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-47491662943855913162008-09-03T19:59:00.000+02:002008-09-03T19:59:00.000+02:00erik josefsson,Vad jag förstått så ska vi i EU inf...erik josefsson,<BR/><BR/>Vad jag förstått så ska vi i EU införa ett liknande system som USA haft, och i år uppdaterade. Dvs det system som skapar en "No-Fly list".<BR/><BR/>Jag tror inte det systemet, i sig, gör mycket mer än att inhämtar information samt att bearbetning består i att flagga personer från låg risk till hög risk, utifrån mer enklare regler. Sen utifrån risk nivå så länkas systemet till andra system som bearbetar, analyserar, kontrollerar, vidare.<BR/><BR/>De mönster som ska hittas är som sagt relativt enkla, och består i sånt som namn, enkelbiljet, hur många ggr du flugit, osv.<BR/><BR/>I USA blev ju det nya systemet precis som det gamla ... så, t ex, flyger du till USA för första gången, på en enkel biljet, tre månader efter att du varit i ett Muslimskt land, så kommer du att få spendera några timmar med säkerhetspersonalen, innan du blir insläppt. Samma system, olika namn, men eftersom det är nytt ...<BR/><BR/>//STAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-27187181795592148112008-09-03T14:59:00.000+02:002008-09-03T14:59:00.000+02:00Edward Hasbrouck är en annan amerikansk bloggare s...<A HREF="http://hasbrouck.org/blog/index.html" REL="nofollow">Edward Hasbrouck</A> är en annan amerikansk bloggare som är väldigt duktig på PNR-baserade system. Om jag fattar rätt så måste nu alla svenskar som reser till USA först få tillåtelse från DHS innan de får kliva på planet:<BR/><BR/><A HREF="http://hasbrouck.org/blog/archives/001497.html" REL="nofollow">http://hasbrouck.org/blog/archives/001497.html</A><BR/><BR/>Alltså ett slags automatiskt visa-förfarande i realtid. Detta är naturligtvis funktionalitet inbyggd i bokningssystemen (CRSerna), som i sin tur är byggda för att kunna bygga tex sociogram i kommersiella syften (t ex frequent flyer programs).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-23744665804858325702008-09-03T12:18:00.000+02:002008-09-03T12:18:00.000+02:00Tack alla!Ni får stående ovationer och ett stort f...Tack alla!<BR/><BR/>Ni får stående ovationer och ett stort fång av rosor av mig Underbart! <BR/><BR/>"*A single voice, its echo meets two slumbering voices. Three strong voices cries loudly, and awakes other sleeping tones of voices. Cooperating human whispers, will eventually become a roar" <BR/><BR/>Börja om från början. Riv gör om gör rätt. <BR/><BR/>*text. Mrgareth Osju bildillustratör/översättning tindra66Nedslaghttps://www.blogger.com/profile/00581681254579104008noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-56666839054118144612008-09-03T11:03:00.000+02:002008-09-03T11:03:00.000+02:00tor sa... "När det gäller flygsäkerhet rekommender...tor sa... <BR/>"När det gäller flygsäkerhet rekommenderar jag att följa Bruce Schneiers säkerhetsblogg där han har skrivit en hel del om det (ur ett amerikanskt perspektiv dock)."<BR/><BR/>Tack Tor!<BR/>Finns nu i bloggrollenMark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-6574240566052829962008-09-03T11:01:00.000+02:002008-09-03T11:01:00.000+02:00När det gäller flygsäkerhet rekommenderar jag att ...När det gäller flygsäkerhet rekommenderar jag att följa <A HREF="http://www.schneier.com/blog/" REL="nofollow">Bruce Schneiers säkerhetsblogg</A> där han har skrivit en hel del om det (ur ett amerikanskt perspektiv dock).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-48489212547023715322008-09-03T09:40:00.000+02:002008-09-03T09:40:00.000+02:00Mark - så bra!!!Tack.Mark - så bra!!!<BR/><BR/>Tack.Mary X Jensenhttps://www.blogger.com/profile/09611971428303073966noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-24583442781359467962008-09-03T08:14:00.000+02:002008-09-03T08:14:00.000+02:00Erik,Som med mycket i denna fråga har jag inte för...Erik,<BR/>Som med mycket i denna fråga har jag inte förstått PNR-förslaget tidigare. Jag har dock upprättat kontakt med en utländsk forskare som har arbetat väldigt mycket med frågan så du kan se fram emot en artikel även i detta ämne.Mark Klamberghttps://www.blogger.com/profile/11882410684961184112noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15084482.post-3882543001312859212008-09-03T08:09:00.000+02:002008-09-03T08:09:00.000+02:00Tack Mark, tack alla!Med denna nya förståelse av h...Tack Mark, tack alla!<BR/><BR/>Med denna nya förståelse av hoppas jag många kan hjälpa till analysera <A HREF="http://www.europarl.europa.eu/oeil/file.jsp?id=5559442" REL="nofollow">PNR-förslaget</A> som jag tror bygger på precis samma tanke att leta mönster i folks vanor.<BR/><BR/>I lagförslagets kapitel 2 under "medlemsstaternas ansvar" artikel 3 står det att en FRA-liknande institution "Enhet för passagerarinformation" ska bearbeta persondata för att:<BR/><BR/><I> – identifiera personer som är eller <B>kan vara inblandade</B> i ett terroristbrott eller organiserad brottslighet, samt deras medhjälpare,<BR/><BR/> – ta fram och uppdatera <B>riskindikatorer för bedömningen</B> av sådana personer,<BR/><BR/> – förmedla underrättelser om <B>resemönster eller andra mönster</B> som rör terroristbrott eller organiserad brottslighet,</I><BR/><BR/>Det finns många andra likheter med FRA-lagen, som t ex frågan om "pull" eller "push" av data till myndigheterna, alltså om man ska koppla in kablarna utan mellanhänder eller inte.Anonymousnoreply@blogger.com