söndag, oktober 19, 2008

Vi har fått nog av kriget mot terrorismen

Kriget mot terrorism har gett oss Patriot Act, Abu Ghraib, Guantanamo, Egyptenavvisningar och nu Schlingmans "antiterrorlag", även känd som FRA-lagen.

På onsdag ska jag och andra bloggare på en lunchtträff med alliansens fyra partisekreterare. Jag vet inte riktigt vad de vill diskutera, men jag vill passa på att ställa en fråga till moderaternas partisekreterare.

Per, vill du att moderaterna ska förknippas med Bush, Rumsfeld, Cheney och Ashcroft så ska du, Reinfeldt, Bildt, Tolgfors och Ask fortsätta i samma anda. Det verkar inte spela någon roll att statliga rapporter från USA och Storbritannien sågar det arbetssätt som FRA-lagen bygger på när det gäller terrorbekämpning. Är allt bara yta för de nya moderaterna? Vi har fått nog av kriget mot terrorism om det innebär att våra rättigheter monteras ner. Vi vill inte ha en svensk version av övervakningsbestämmelserna i Patriot Act.

Bloggar
Rick Falkvinge, El rubio, Kakbit, Drottningsylt, Otyg, Christian Engström

20 kommentarer:

  1. "Kriget mot terrorism har gett oss Patriot Act, Abu Ghraib, Guantanamo, Egyptenavvisningar och nu Schlingmans "antiterrorlag", även känd som FRA-lagen.", därtill ett potentiellt terrorvapen i form av mjukvara, utvecklad av t.ex. Siemens, innehållande trafikdatabas, vars stridsspets riktas mot den egna befolkningen i alla länder på jorden som äger den ekonomiska möjligheten och tekniska "kompetensen" för att hantera ett sådant potentiellt terrorvapen.

    Men vi måste lära oss att uthärda det outhärdliga och inte vara så rädda för den nya tekniken!

    SvaraRadera
  2. Anonym10:27 em

    Du och de andra bloggarna kanske erbjuds välbetalda jobb i FRA-högkvarteret eller motsvarande, priset för detta är givetvis att ni slutar att vara kritiska?

    Det är en frestelse flertalet människor inte skulle kunna motstå!

    Sådan tur att alla vi inte är sådana, annars hade vi fortfarande varit "the happy monkey".

    SvaraRadera
  3. Anonym10:31 em

    Bra skrivet ,, Ge aldrig upp..
    Fått nog var nog det minsta man kan säga.

    Det finns folk som vill ont varje dag som aldrig vilar varför skulle vi?

    SvaraRadera
  4. Jag gissar att de vill presentera lagrådsremissen och övertyga er om att den är bra.

    SvaraRadera
  5. Anonym9:43 fm

    Hej Markus!

    Hittade just din blogg och finner den tämligen intressant. Jag tog mig friheten att citera dig på min blogg, www.fleischer.se/blogg, givetvis med länk till din sida. Hoppas det är okey!

    mvh Håkan

    SvaraRadera
  6. Anonym9:45 fm

    Nåt skumt är det ju ändå med att Sverige, som inte ligger i terroristernas kikarsikte, ändå håller på och stiftar de mest integritetskränkande lagarna i världen. Tror man inte på Bilderbergergruppenkonspirationer innan så gör man ju nu...

    SvaraRadera
  7. Håkan,
    Självklart är det ok att du citerar mig. Jag är bara glad om mina tankar sprids.

    SvaraRadera
  8. Anonym,
    Jag vet inte om man måste hänvisa till Bilderbergkonspirationer.

    Jag har en annan teori, kalla det konspiration om du vill. Jag tror att Sverige länge samarbetat med andra västländer om underrättelseutbyte. Då är det naturligt, men inte nödvändigtvis bra, att vi anammar samma övervakningssystem med liknande tekniska lösningar och regelverk.

    SvaraRadera
  9. Anonym3:12 em

    Har du någon ide på hur terroristbekämpning skall utföras då? Du verkar veta nackdelarna med denna bekämpning men hur skall man bekämpa terrorister utan att på något sätt klampa in på vår integritet?

    SvaraRadera
  10. Leif: Vad sägs om vanligt polisarbete? Jag ser inget väsensskillnad mellan terrorism och annan grov brottslighet.

    SvaraRadera
  11. Håller med Leif Nixon,
    I rättegångsbalken finns hemlig teleavlyssning och teleövervakning. Därutöver finns det traditionellt fältarbete. ¨

    Hänvisningarna till terrorism verkar mest vara ett sätt att kasta över bord de rättigheter som vi i den demokratiska världen genom århundraden kämpat oss till.

    SvaraRadera
  12. Anonym4:51 em

    Är det så? Ska vi på onsdag få ännu en utökning av en befintlig stasilag. Och det smygs så att inte ens bloggare lyckats uppmärksamma det. I så fall borde dom väl bjuda ALLA politiska bloggare på lunch.
    http://www.journalisten.se/artikel/17126/lagen-som-bloggarna-gloemde

    SvaraRadera
  13. Anonym5:46 em

    Ifall tillfälle ges får du gärna ställa några frågor till partisekreterarna?

    1.
    Vad är de "yttre hot" som man kommer att upptäcka genom att leda all internettrafik genom "samverkanspunkterna"?

    Tar man terrorism som exempel, finner man att det endast har utförts islamistiska terrorangrepp i Europa mot länder som har varit aktiva i okupationsstyrkor mot "muslimska" länder, vilket hot utgör dom för Sverige?

    För de militära hoten så måste man ha en adekvat försvarsmakt, annars är den uppsnappade informationen irrelevant.

    Gällande IT-säkerhet, man kan inte vare sig stoppa eller utreda en DDoS-attack med detta system.

    För "den organiserade brottsligheten", "tillfällige knarklangaren" samt oss andra finns det redan system som skyddar även mot insamling av trafikdata, dessa system kan endast hanteras genom att man i praktiken förbjuder kryptering på internet.

    2.
    Varför skall jag som medborgare behöva delta i en kapprustning mot staten för att bevara min privata sfär?

    SvaraRadera
  14. Jan Sjöholm: IT-säkerhet är så väldigt mycket mer än dDOS-attacker. Jag tycker möjligheten att upptäcka och analysera IT-attacker är en av de få otvetydiga fördelarna med FRA-lagen (även om de möjligheterna har minskat i och med de femton punkterna).

    SvaraRadera
  15. Jag har raderat ett anonymt inlägg som jag bedömde som gränsande till rasistiskt. Dylika inlägg måste undertecknas med namn för att kunna stå kvar.

    SvaraRadera
  16. Anonym3:39 em

    Leif Nixon,
    Jag håller med om att IT-säkerhet innefattar mer än dDOS-attacker.
    Men jag tror samtidigt att man kan öka säkerheten med andra metoder.

    Av ren nyfikenhet, vilka IT-hot tänker du på?

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  18. [Nytt försök med förhoppningsvis bättre formattering]

    Jan Sjöholm: Jag har skrivit en del om det här.

    SvaraRadera
  19. Anonym8:07 em

    Leif Nixon,
    Tack för en väldigt intressant artikel.
    I artikeln finns det två exempel på definierade brott (dataintrång) vad jag kan förstå.

    Är inte detta en applikation som man borde kunna använda databaserna till, som europas internetleverantörer har blivit pådyvlade enligt SOU 2007:76[1]?
    mao. det existerar alternativ till FRA.

    En analogi med polisens beväpning.
    Polisen fick 9mm SigSauer för att man sa att en "sned-tänd" knarkare inte brydde sig om ifall han blev skjuten med den 7.65mm ammunition som man tidigare hade använt.

    Nuförtiden använder svensk polis hålspets-kulor (om jag inte minns fel) som f.öv. är förbjudna enl.Geneve-konvenionen pga. att dom är för inhumana att användas i krig.


    Är det någon som har sett en konsekvensanalys av vilka fördelar/nackdelar som denna ammunition medför?

    Vad jag vill säga är att när en lag/förordning/samverkanspunkt väl är införd, kommer den ej att ifrågasättas eller förändras i någon större omfattning.

    Detta gäller säkerligen också FRA's sk. kontrollstationer, som förmodligen endast kommer att få i uppdrag att justera reglerna i minsta möjliga mån om den allmänna openionen har varit för högljudd.

    [1]
    SOU 2007:76 (implementering av datalagringsdirektivet)
    http://www.frendo.se/trafikdataremisser0803.html

    SvaraRadera
  20. Personligen är jag trött på terrorister också:
    www.berlingske.dk/article/20081021/danmark/710210048/

    SvaraRadera