tisdag, september 16, 2008

Har budskapet från Sergels Torg nått fram?

Uppdatering med filmer där man kan lyssna på folkpartisterna. Budskapet har nått fram till Aftonbladet, Expressens ledarsida, Politikerbloggen, Göteborgsposten och Dagens Nyheter (artikel "Vi gick inte till val på massavlyssning" ej på nätet).

Del I
Riksdagsledamoten Camilla Lindberg (fp), vid 2:05
Riksdagsledamoten Birgitta Ohlsson (fp), vid 5:00
Riksdagsledamoten Cecilia Wikström (fp), vid 9:30



Del II
Riksdagsledamoten Solveig Hellquist (fp), vid 00:00
Riksdagsledamoten Maria Lundqvist-Brömster (fp), vid 2:50
Hälsning från riksdagsledamoten Agneta Berliner (fp) och gemensamt budskap från sex folkpartistiska riksdagsledamöter, vid 4:55


Gruppfoto


Riksdagsledamöterna Cecilia Wikström (fp), Solveig Hellquist(fp), Maria Lundqvist-Brömster(fp), Camilla Lindberg (fp) och Birgitta Ohlsson (fp). Bild från Maria Byström.

Var traditionell media där? Har de skrivit om saken? Se SR, SvD, DN, Aftonbladet, Expressen

Ja media var där, men de verkar ha missat en viktig händelse. Jag får intrycket av att journalisterna inte har grepp om den parlamentariska situationen. De kanske skriver just nu och då får jag väl be om ursäkt.

För att lagändringarna från den 18 juni 2008 ska rivas upp krävs det att fyra borgerliga ledamöter byter sida.

På Sergels Torg inträffande följande för er som missade det. För första gången deklarerade de sex riksdagsledamöterna Camilla Lindberg, Birgitta Ohlsson, Cecilia Wikström, Solveig Hellquist, Agneta Berliner och Maria Lundqvist-Brömster en gemensam offentlig ståndpunkt samtidigt. Agneta Berliner gjorde det genom en skriftlig hälsning då hon var utomlands. Den var tydlig och klar. Regeringen måste backa, lagen måste rivas upp och en parlamentarisk utredning tillsättas. Många verkar undra om de sex folkpartisterna verkligen menar allvar. Jag menar att det sista tvivlet nu måste vara borta. Har budskapet gått fram eller måste regeringen köras över?

Uppdatering 1. Henrik Alexandersson, Johan Ingerö och Valfritt var också på Sergels Torg och hörde det som journalisterna verkar ha missat. Det är bara politikerbloggens Daniel Alsén som verkar vara vaken. Varför är det så att vi bloggare ständigt lägger märker till saker som journalisterna missar? Jag vill inte elda på "konflikten" mellan bloggare och traditionell media, men har det inget nyhetsvärde att sex folkpartister för första gången står tillsammans och säger att de ska gå mot regeringen? Är det ointressant i den fråga som har dominerat och kommer att dominera hela mandatperioden? Jag måste vara dålig på att nyhetsvärdera.

Uppdatering 2. När man läser Johan Ingerös blogg så förstår man att Fredrik Reinfeldt är fast i bunkern.

44 kommentarer:

  1. Anonym5:43 em

    Exakt hur deklarerade de detta? Gick de fem fram och sade att de skall lägga en proposition att riva upp lagen?

    SvaraRadera
  2. Anonym5:50 em

    Hej Mark! Tack för idag. Här finns bilder:

    http://tinnitussans.blogspot.com/2008/09/stoppa-fra-stoppa-fra-stoppa-fra.html

    Ses!

    SvaraRadera
  3. Anonym5:56 em

    "[...] en gemensam offentlig ståndpunkt samtidigt. [...] Den var tydlig och klar. Regeringen måste backa, lagen måste rivas upp och en parlamentarisk utredning tillsättas."

    Jag var på plats, och jag tolkade det jag hörde precis som du, Mark. Det fanns inga tvivel om vad de vill göra. Jag gick därifrån försiktigt optimistisk, för första gången på länge.

    Stort beröm till alla arrangörer!

    SvaraRadera
  4. Din fråga är såklart berättigad, Olof, och jag tror inte att någon faktiskt sa uttryckligen: "Vi kommer att lägga en motion om att riva upp lagen."

    Så visst finns det anledning att vara fortsatt försiktig även om budskapet var tydligt.

    SvaraRadera
  5. Anonym6:37 em

    Camilla var på Studio ett nyss och sa att hon kan tänka sig signalspaning inom vissa begränsningar.

    Journalisterna börjar kanske tröttna på att folk hoppar hit och dit. Först ja sen nej. Först nja sen ja. Först avstår sen hota med nej. Första ja sedan tveksam sedan ja igen. Först blogga om nej och sedan gråta i tv och rösta ja. Först nej och sedan sitta i arbetsgrupp och sen tala på möte om nej och åka till radio och säga ja. Först tyst i två år och sedan vakna på sommarlovet efter två voteringar och en bordläggning i ett år.

    Varför ska man lita på folk nu?

    SvaraRadera
  6. Nej,
    Alla sa att regeringen måste backa. Några använde uttryckligen riv upp och motion. Det kanske krävs att en undertecknad motion lämnas in för att folk ska tro att folkpartisterna menar allvar. Om regeringen inte backar i september så skulle jag välkomna att folkpartisterna lämnar in en motion.

    Sen tror jag att man samtidigt kan vara för signalspaning och att lagändringarna den 18 juni 2008 rivs upp. Jag är för signalspaning i etern mot rena militära kommunikationssystem. Jag har uppfattat att de sex folkpartisterna har samma uppfattning.

    SvaraRadera
  7. Anonym7:34 em

    Det är för tidigt att ropa hej. Kom ihåg att det fanns en NEJ-majoritet i riksdagen så sent som dagen före voteringen i juni. Redan då visste politikerna att det fanns en folklig opinion mot förslaget.

    Jag befarar att det hela slutar i en kompromiss, där vissa delar kommer att utredas vidare. Men det blir ett JA till själva kärnan i lagen, dvs kabelaccessen. Kanske tidigarelägger man också kontrollstationen eller gör någon annan abrovink som blidkar kritikerna.

    Jag hoppas förstås att jag har fel.

    //Fredrik

    SvaraRadera
  8. Ingen sa något om att skriva under en motion eller rösta för en. Här får vi hoppas att vänster- eller miljöpartiet lämnar in en motion för att syna de folkpartistiska kappvändarna.

    SvaraRadera
  9. Anonym9:27 em

    FRÅGA till Mark:

    Vad är det sannolika scenariet för vad som händer om riksdagen röstar för att riva upp FRA-lagen.

    Att Reinfeldt kommer att hota internt med en regeringskris är givet, men kommer regeringen realistiskt att avgå på denna fråga?

    Regeringar kan förlora perifera omröstningar och ändå sitta kvar - eller?

    Eller är det mer sannolika utfallet att regeringen själv drar tillbaks 99% av FRA-lagen - samtidigt som man högljutt slår fast att den lagda politiken ligger och man minsann inte alls har gett efter för påtryckningar.

    SvaraRadera
  10. Anonym10:22 em

    Varför är ni så negativa?
    Jag har för mig att Camilla eller om det var Birgitta redan vid ett tidigare tillfälle deklarerat sig vara beredd att själv skriva en motion om det krävs. Uttalandena vid demonstrationen ingav hopp. Jag såg demonstrationen mer som ett sätt att ge dem stöd än som en möjlighet att påverka lagens inbitna försvarare.

    SvaraRadera
  11. Jag må vara cynisk, men det ska mycket till innan jag litar på politiker.

    Alliansen ska vara REGERINGSDUGLIG, som det heter.

    SvaraRadera
  12. Anonym10:28 em

    @Putte:
    Att regeringen skulle avgå i nuvarande opinionsläge är i princip uteslutet. Det skulle ju hindra borgerliga valsegrar i åratal framöver. It's not an option.

    "Regeringar kan förlora perifera omröstningar och ändå sitta kvar - eller?"
    Absolut. Så länge en riksdagsmajoritet har kvar sitt förtroende för regeringen.

    SvaraRadera
  13. Anonym10:29 em

    Den socialdemokratiska regeringen har förlorat minst tre gånger i riksdagen - har valt att svälja och verkställa riksdagens majoritetsbeslut: flyktingfråga och näringslivsfråga. Men att vara minoritetsregering är det ett måste att samarbeta. Alliansregeringen är en majoritetsdito. Vi får se reaktionen från statsministern/partiledare/riksdagsgrupp på de sex folkpartistiska avvikarna.

    SvaraRadera
  14. Anonym10:38 em

    Snälla mark! Inga deltog på demonstrationen. Av allt förarbete, med media på er (FRA-motståndarnas) sida, upplagda hemsidor endast för demonstrationen, ståuppkomiker och populistiska oppositionsledare på plats kom de endast några hundra tappra till torget. Utanför riksdagen stod den ca 80 från piratpartiet. Och detta ska vara den politiska fråga som vanligt folk i Sverige under inga omständigheter kan förstå regeringens ståndpunkt i!?

    Till råga på allt står en FRA-motståndare och säger i radio att Sveriges riksdag är ett hot mot demokratin! Vilka har du egentligen på din sida?

    Du vet bättre Mark, sluta bete dig som en rättshaverist och acceptera riksdagens beslut och de förslag till bättring som kommer!

    En vanlig Svensson

    SvaraRadera
  15. Anonym10:39 em

    "En vanlig Svensson" ska inte blandas ihop med bloggen "En helt vanlig Svennson"

    SvaraRadera
  16. Vanlig svenne,
    Ja, då är väl advokatsamfundet, polisförbundet, säpo, socialdemokraterna, miljöpartiet, centrum för rättvisa, landets ledarsidor och datainspektionen som alla fört fram skarp kritik mot FRA-lagstiftningen rättshaverister. Vi kan ju alla lägga av med det vi håller på med.

    SvaraRadera
  17. Jag håller med Tor. Det är en alltför pessimistisk ton. Se inslagen från SVT den 17 juli 2008. Då framkom följande: "Sex borgerliga riksdagsledamöter är nu beredda att riva upp den hårt kritiserade FRA-lagen genom en motion till riksdagen eller genom att rösta på en motion från oppositionen."

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1197716&lid=puff_1197718&lpos=rubrik

    Jag ser dagens gemensamma framträdande och uttalande av de folkpartiska riksdagsledamöterna som ett kvitto på att de står fast efter två månader av stenkross som drivs av regeringen och folkpartiets ledning. Jag vet att det varit tufft och jag tror att de kommer att stå pall!

    SvaraRadera
  18. Anonym11:00 em

    Denne "vanlige svenne" är nog samma FRA-troll (betald för att försvara FRA-lagen?) som härjat på HAX blogg under sommaren. Och hans siffror om antalet deltagare är rejält underdrivna. Folk kom och gick under hela dagen och totala antalet deltagare var mycket högre än antal personer som var där vid en viss tidpunkt. Han gick väl dit kl 16 när skarorna glesnat och mötet var på väg att upplösas - och räknade bara aktiva politiker.

    SvaraRadera
  19. Anonym11:05 em

    @Vanlig Svenne:
    "Utanför riksdagen stod den ca 80 från piratpartiet"

    Snarare 100-200 (inte bara från piratpartiet). Och i överaskande varierande åldrar tycker jag med tanke på att det var en helt vanlig arbetsdag.

    SvaraRadera
  20. Anonym11:36 em

    tor,

    Det är väl egentligen inte så konstigt att folk är rättmätigt skeptiska till dagens motståndare bland riksdagspolitikerna i denna fråga.

    Hade det inte varit för sossevänsterns agerande förra våren så hade sannolikt än ännu sämre "FRA-lag" röstats igenom redan då. (Alla ihärdiga bloggare, idag, hade antagligen inte haft samma genomslagskraft utan detta "extra" år.)

    Sen röstades "FRA-lagen" igenom, trots alla liberala politikers vurmande om integritet och "motstånd".

    Nu efter att "FRA-lagen" röstats igenom första gången så har dessa riksdagspolitiker lagt tid på det dom skulle ha gjort innan dom röstade (tillskansat sig mer kunskap), alt. ovanlig men smart taktik, samtidigt som "motståndsvågen" börjat få allt större proportioner (vilket dom kan kapitalisera på.)

    Av dagens "alla" motståndare inom Alliansens riksdagspolitiker så var det ju bara en enda "enrak" person som vägrade kompromissa och direkt röstat nej (men hur var det förra året?), en la sig, en, sorgligt nog, orkade tydligen inte med Missta Reinfeldts BS och lät sig tvångskvittera ut sig (F.R. måste ha känt sig riktigt pressad eftersom han använde ren och skär demagogisk propaganda inkl. "scapegoating" på ett _internt_ gruppmöte, som så uppenbarligen, nu också, består av en hel del nickedockor till j-vla bananrepublikaner som inte ens fattat hur framtidens personvalsbaserade politik i det här landet kommer att se ut om några år.)

    Med denna bakgrund blir det liksom svårt att få förtroende för sk liberala representanter. :/


    ***

    Mark,


    Er artikel i dag var klart den bästa hittills. Utan direkta "utsvävningar" och väll förankrat i någonting folk kan ta till sig: deras egen fantasi. :-)

    //ST

    SvaraRadera
  21. Anonym12:19 fm

    @ST:

    DU har inget förtroende kvar!

    Är det dessutom DU som skriver som "vanlig svenne" också?

    En helt vanlig arbetsdag, en helt vanlig skoldag, mitt på dagen så var det en fantastisk uppslutning!

    Dagen var vald enbart för att det var denna dag som riksdagen öppnade för hösten.. alls inte för att maximera något deltagande, så "smart" som du tror var det inte.

    Men vänta bara när det demonstreras en lördag eller så!

    Lägg för övrigt av med ditt fåniga "anonym"...

    SvaraRadera
  22. Bra, och sex riksdagsledamöter är fler än fyra elefanter. Om de nu inte viker sig.

    Många av oss har varit engagerade i den här frågan/frågorna enda sen Bodströms värsta härjningar. De är lätt att bli bränd och känna avsmak inför den låga nivån, politrukernas utbredda inkompetens, hyckleriet och sen allt myglande ovanpå..därtill. Men att ge upp pga dåliga politiker, och för att "heltids-lekmännen" inte förstår skillnaden på rätt och fel? Nej, då måste man helt enkelt börja ta sitt medborgaransvar.

    Förra gången slutade med att 1½ röstade nej. (Egentligen bör fp-kvinnorna redan nu spola fram bandet, och ställa sig den kanske avgörande frågan: Är de även beredda att sänka en borglig regering, om M-ledaren verkställer sitt hot om att sätta sig i ena vågskålen?)

    Om de nu menar allvar, måste de kommunicera detta - sätta press! annars är nog risken stor att de bara blir överkörda av partielefanterna.

    De är alltid bra att ha lite framförhållning. Samt att pressen ökar ytterligare ett par snäpp, och där har du gjort ett fantastiskt arbete, Klamberg!

    SvaraRadera
  23. I dessa videos kan kan man höra exakt vad de folkpartistiska riksdagsledamöterna Cecilia Wikström, Solveig Hellquist, Maria Lundqvist-Brömster, Camilla Lindberg och Birgitta Ohlsson sade.

    http://blip.tv/file/1268418#share
    http://blip.tv/file/1268419#share

    Hoppas nu de håller vad de säger och får ändan ur vagnen och skriver en motion, helst i samarbete med alla andra FRA-motståndare.

    Det är knappast troligt att Reinfeldt kommer kasta in handduken bara för att FRA-lagen stoppas. Det är han för maktgirig för. Makten och platsen vid köttgrytorna korrumperar även den mest godes omdöme.

    Tack alla för ett bra samarbete och ett stort plus för alla bra talare på Sergels Torg.

    Ytterligare filmer med de några av de andra talarna finns här:
    http://dennisstartrek.blip.tv

    Ytterligare bilder finns här;
    http://www.flickr.com/photos/30563886@N07/

    Så hoppas vi att SVT inte slarvar bort utsändningen av TV-inspelningen från demonstrationen.

    SvaraRadera
  24. Anonym9:54 fm

    Visst är det en besvikelse att flera av dessa fp-kvinnor inte motverkade lagen tidigare. Men man får inte glömma att det då saknades en stark allians av nej-sägare och de kritiska grupper som fanns delades upp och bearbetades var för sig.

    Jag tror inte att vare sig Federley eller Annie hade lovat att rösta nej. De var inte tillräckligt starkt övertygade och kunde inte stå emot trycket och det politiska spelet. Dålig "management of expectations" helt enkelt. Att Karl Sigfrid som i princip hade kommit med en utfästelse inte kunde leva upp till den är också högst beklagligt, men det är inte svårt att förstå vilket grupptryck (för att inte tala om mobbningsfasoner) han måste ha varit utsatt för i moderaterna som har investerat mest prestige i den här lagen. Problemet har alltså varit att motståndet inte varit tillräckligt starkt, gett få löften utåt och splittrats av lagförespråkarna.

    Det som nu inger hopp är att alla dessa kritiker finns inom samma parti, de kan ge varandra bättre stöd och är svårare att splittra, de kan stödja sig på inte bara en principiell kritik och folks missnöje utan även en mer detaljerad kritik av lagen baserad på kunskap (jag tänker inte minst på materialet på den här bloggen) samt domen i EU-domstolen, några av dem verkar uppleva sig till viss grad ha blivit ojust behandlade av partiet/alliansen vilket minskar chanserna för kompromisser, och slutligen - de har offentligt kommit med utfästelser om hur de ska agera och därmed bundit upp sig, nu för andra gången och än mer enat.

    Även om flera av dessa folkpartistiska lagkritiker tidigare har svikit mångas förväntningar så har de vad jag vet inte brutit några uttryckliga löften. Det finns ingen anledning att älta det som varit. Att det nu finns riksdagsledamöter som kommit till bättre insikt förtjänar bara att uppmuntras. En eloge till dem!

    SvaraRadera
  25. Anonym10:47 fm

    Utmärkt bra om de sex avser att göra vad Du skriver Mark.
    I en intervju i går i SR med Camilla Lindberg framgick inte detta. Hon menade då att nu gällde det att vänta och se vad tilläggsnoteringarna kommer att innehålla. Förvirrande!

    SvaraRadera
  26. Anonym11:04 fm

    Håller med Annarkia. Camilla Lindberg lät inte alls lika kategorisk i Studio Ett i går.

    SvaraRadera
  27. Anonym11:35 fm

    SVT 24 visar repris av hela demonstrationen i morgon torsdag 09:30 - 14:00

    SvaraRadera
  28. Anonym11:49 fm

    Jag tror att Camilla Lindbergs icke-kategoriska uttalande är ett uttryck för att hon trots allt vill försöka visa respekt för partigruppen och att hon inte är politiskt omöjlig och emot saker innan hon ens sett dem.

    Jag kan givetvis ha fel, men jag tror att det hänger mer samman med respekt och det sociala än vilken politisk linje hon står för. Form snarare än innehåll.

    SvaraRadera
  29. "Att tillsätta en parlamentarisk utredning" är väl ett klassiskt sätt att trassla sig ur ett svårt läge utan att lova något. Går ni verkligen på den lätte? :-)

    SvaraRadera
  30. Anonym12:13 em

    @jah hollis:
    Ett tillsätta en utredning brukar vara ett sätt att tysta frågor och dämpa opinionsyttringar eftersom frågorna skjuts på framtiden. Men FRA-lagsmotståndet har visat sig vara stabilt över tid så den taktiken fungerar inte. Det är inte säkert att en parlamentarisk utredning leder fram till det slutmål vi kritiker önskar, men i vilket fall som helst så krävs en bättre beredning och det bästa får inte vara det godas fiende.

    SvaraRadera
  31. Jah Hollis skriver:
    "Att tillsätta en parlamentarisk utredning" är väl ett klassiskt sätt att trassla sig ur ett svårt läge utan att lova något. Går ni verkligen på den lätte? :-)

    Jag menar att en parlamentarisk utredning har en funktion. Om vi lyckas att riva upp lagändringarna från den 18 juni 2008 återstår mycket bra. Även om man är mot signalspaning i kabel så måste signalspaning i eterm, t.ex. radiolänk regleras, kanske t.o.m. begränsas. Detta kräver ny lag. Vidare så antog riksdagen 2007 lagstiftning om hur FRA ska hantera personuppgifter. Jag är väldigt till den lagstiftningen. Det måste utredas och ädnras. Därför hävdar jag att en parlamentarisk utredning är mer än en enkel utväg, den fyller en funktion.

    SvaraRadera
  32. Anonym3:28 em

    På Sergels Torg talade hela 27 talare inför några hundra protesterande. Ungefär 10-15 åhörare per talare...stort!
    Jag var där kl 12.00 och 14.00

    Mark du nämner många mäktiga instanser där några ur dessa instanser säger sig vara emot lagen, du drar sedan hela polisen och advokatsamfundet över en och samma kant.

    SvaraRadera
  33. Åh, då förstår jag att det var Svennens mobilsamtal, som jag råkade bli åhörare till, när jag satt mig för att vila mina trötta fötter på en träbänk i ena änden av torget, på avstånd från folksamlingen. Han försäkrade den som han talade med att det var max 300 åhörare där och alls inget att bry sig om. Då tänkte jag i mitt stilla sinne på alla dem uppemot 20 personer hemma i Norrtälje, som jag hade med mig (som man brukar säga) i anden, då de var förhindrade av skola, jobb och sjuka barn eller något annat viktigt. Jag var nog inte ensam om detta, vilket gjorde att jag raskt gjorde en kalkyl och blev på så gott humör att jag log i mitt stilla sinne ;-). När jag sedan såg hos Mary att Göran P på sin blogg noterat att demonstrationen "bidde en tummetott", drog jag slutsatsen att det var hans rapportör, som jag ofrivilligt råkat lyssna på, vilket jag ordar om på min blogg. När man måste förminska motståndet på det sättet, säger det nägot mycket intressant om FRA-lagens väktare.

    SvaraRadera
  34. Anonym6:41 em

    Jag ber om ursäkt för att jag tar en fräck chans att uppmärksamma Henrik Alexandersson's (HAX) bloggpost om Telekom-paketet i EU som kan innebära avstängning från; filtrering av samt reglering av internet...

    HAX har listor med emailadresser till EU-parlamentatiker från olika länder och han ber om att vi mejlar dessa om vi skulle tycka illa om utsikterna för Internet...

    HAX bloggpost


    Jag tänker göra en insats!
    Gör en du också!

    SvaraRadera
  35. Anonym11:33 em

    300 anarkister, punkare och parasiter som protesterar mot FRA på Sergels Torg ger ungefär samma genomslagskraft i den svenska politiken som en punkfestival på Fryshuset...dvs Ingenting...:-D

    SvaraRadera
  36. Hallå där Olsson - farmor 70+ är varken det ena eller det andra. Vilka problem har du, som har behov av att racka ner på punkare och vad det nu var mera som du hävde ur dig?

    SvaraRadera
  37. Anonym12:25 fm

    hans j, "@ST:

    DU har inget förtroende kvar!"

    Du lär ju aldrig komma till någon annan konklusion så länge du envisas med att basera allt på förutfattade meningar, (och fördomar.)

    Ditt beteende är dock väldigt fascinerande då du tydligen kan vända och vrida på allt för att få premisser för att få någonting du kan använda som personpåhopp. Och det verkar ju inte spela någon roll hur fel det blir, för dig.

    "Är det dessutom DU som skriver som "vanlig svenne" också?"

    Iklädd en foliehatt.

    "En helt vanlig arbetsdag, en helt vanlig skoldag, mitt på dagen så var det en fantastisk uppslutning!"

    Trampar du vidare med någonting jag inte ens yttrade mig om.

    "Dagen var vald enbart för att det var denna dag som riksdagen öppnade för hösten.. alls inte för att maximera något deltagande, så "smart" som du tror var det inte."

    Eller varken tyckt något negativt eller varit ovetande om.

    "Men vänta bara när det demonstreras en lördag eller så!"

    Då förväntar jag mig att du också demonstrerar och inte bara dom.

    ***

    "Lägg för övrigt av med ditt fåniga "anonym"..."

    Tja, nu är det väl i och för sig inte mitt "anonym" direkt, samt att jag rektifierat mitt bortglömda lösen med att använda "//ST" för att underlätta att referera till mina inlägg, vilket enligt mitt tycke inte är särskilt anonymt.

    Men visst jag förstår dig, du har förutfattade meningar och är lite paranoid. Och det underlättas väl inte för dig att du har svårt att känna igen just min "skriv-stil" (du är nog, dock, den ända i det avseendet som tydligen inte kan avskilja min något dyslektiska gråstens-aktiga "stil" från andra ...)

    Enklaste sättet att inte bli trampad på tårna är att inte placera dom under andras fötter. ;-)

    //ST

    SvaraRadera
  38. Anonym12:43 fm

    tor,

    Visst är det väl så att dom inte gav ett specifikt uttalat och konkret löfte (inget som jag kunnat hitta i alla fall), men problemet är ju, i detta avseende, alltid vad politikernas väljare uppfattar. Hur folk har uppfattat, tolkat, någonting av det som politikerna projicerar är ju det som ligger till grunden för "nöjet eller missnöjet".

    (Personligen tycker jag det är tragiskt att det endast är inom Fp och C, hos riksdagspolitikerna, det har engagerats ett mer konkret motstånd pga "nyfunnen" kunskap (känns som att M har tappat väldigt mycket av det liberala.)

    Var är männen till motståndare inom Fps riksdagspolitiker? (Fast dom har väl gjort som bananrepublikanerna inom M, tappat sig bakom sitt eget flöte.)

    //ST

    SvaraRadera
  39. Anonym1:54 fm

    @ST:

    Paniken sprider sig uppenbarligen :-)

    Det finns moral kvar i folkpartiet - men hur ditt förhållande till detta faktum egentligen ser ut återstår att utröna.

    SvaraRadera
  40. Demonstrationen sände i SVT24 idag kl 09.30 - 14.00 så kan vi själva höra allt en gång till och slipper dividera om vad de sa och inte sa.
    Själv har jag lagt in gruppen Modiga riksdagsledamöter i min adressbok för att kunna stödja dem när deras utbrytning kommer att trigga igång taskigt beteende bland de prestigebundna. Utan några jämförelser i övrigt, men den som känner till reaktionen bland alkoholister när en av deras polare valt att bli nykter. Hoten är inte det värsta utan det är allt gagg, på grund av det indirekta hot som ett nyktert ställningstagande utgör mot hela gruppen - Kan dom erkänna att de ångrar att de böjde sig för partipiskan, då kommer folket att kräva att vi också visar civilkurage fortsättningsvis. Meningen med lagen om en ledamots rätt att vid omröstning följa sitt samvete är att hålla demokratin levande och förhindra att lagstiftningsmakten samlas på ett antal tongivande utskottsledamöter.

    SvaraRadera
  41. Hela denna historia visar, förutom FRA-lagens "bristfällighet", att det saknas mycket betr riksdagsledamöters rätt (och skyldighet, anser jag) att inte en ståndpunkt emot partiledningens!

    Den enskilde ledamotens rätt måste stärkas, mobbningsmöjligheter minimeras.

    Utkvittningssystemet måste skärpas till så att tvångsutkvittning omöjliggörs.

    SvaraRadera
  42. Lars-Erick: Håller helt med dig. Finns det en grupp inom partiet som kan skriva en motion i denna sak antingen internt inom partiet eller i riksdagen? Vilket som är den mest framkomliga vägen kan bara partiaktiva avgöra.

    SvaraRadera
  43. Anonym3:36 em

    Hur skulle jag göra om jag var chef för Svart Måndag?

    I mitten av Plattan (Sergels Torg) placeras ett stort rektangulärt bord.

    Upplyst med facklor, varje demonstrant har en fackla i handen. Detta sker kvällstid givetvis.

    På bordet, Där ligger som ett enkelt papper. En motion som i attsatsen säger: Riv upp FRA-lagen.

    Fram stiger Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Lars Ohly, Karl Sigfrid, Camilla Lindberg, Birgitta Ohlsson, Cecilia Wikström, Solveig Hellquist, Maria Lundqvist-Brömster, Agneta Berliner fram till bordet och signerar motionen.

    Mötet avslutas med att alla på Sergels Torg sjunger den välkända folkpartistiska kampsången (introducerad av Birgit Friggebo):

    We Shall Overcome.

    SvaraRadera
  44. Anonym1:56 em

    Reinfeldt har redan spelat ut "prinsessan på ärten kortet" d.v.s hotat med att avgå vilket är ett skäl till att jag inte tror på någon regeringskris denna gång i händelse motionen som krävs väcks av de folkpartistiska ledamöterna. Ett annat skäl är att Reinfeldt nu måste ha insett vad historieskrivningen skulle säga om honom i en sådan situation. Tror att det var i SvD jag läste något i stil med att "han avgick i protest mot integritetsförespråkare" och det får man väl säga inte är något särskilt hedrande eftermäle.

    SvaraRadera