onsdag, juli 30, 2008

Medverkar i TV4 imorgon torsdag

Jag medverkar i TV4 imorgon torsdag (31 juli), kl. 06.30 om rättegången mot Radovan Karadzic. Det kommer att handla om samma sak som kom upp i intervjun i Studio Ett - P1.

Jag avser att påpeka att Haagtribunalen (ICTY) redan i målet mot Krstic fastställt att det var ett folkmord i Srebrenica. Jag tycker det är lite märkligt att media ofta beskriver Srebrenica som "etnisk rensning", men avstår från att använda ordet folkmord. Under Balkankrigen, alltså före jag läste juridik, påpekade min svensklärare hur mycket hon ogillade användandet av ordet "etnisk rensning". Hon tyckte det lät sterilt och intetsägande när det egentligen handlade om mord, våldtäkter och plundring. Jag tog min svensklärares ord till mig och har inte haft anledning att ändra mig. Har inget hänt med vårt språkbruk efter snart 15 år? Juridik och språk har mycket gemensamt, då juridik i grund och botten är ett humanistiskt ämne, måhända med en väldigt analytisk och logisk ansats. Låt oss återvända till några rättsfäll. Utöver målet Krstic så har även Internationella domstolen i Haag (ICJ) i målet mellan Bosnien och Serbien kommit fram till att det var ett folkmord i Srebrenica. Senast idag rapporterar SvD att en domstol i Bosnien-Hercegovina kommit till samma slutsats.

Svårigheten i detta mål, i likhet med tidigare mål vid Haagtribunalen, blir att knyta Radovan Karadzic till folkmordet i Srebrenica och övriga brott som begicks i Bosnien.

DN, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, Expressen, Aftonbladet

Inga kommentarer: