fredag, augusti 22, 2008

"Regeringsdugligheten" - förklaringen till varför folkpartiets och centerns FRA-kritiker väljer olika vägar

Jag har haft ett debattutbyte på centerbloggen Peace, Love and Capitalism som förklarar varför folkpartiets och centerns FRA-kritiker väljer olika vägar i FRA-frågan. Svaren stavas "regeringsduglighet" och "politikens innehåll" . Jag återger mitt senaste inlägg i detta debattutbyte.

Mitt mål
För att undvika missförstånd, mitt mål är att FRA-lagen rivs upp vid tidigaste möjliga tillfälle så att jag med andra folkpartister kan ägna all vår energi åt en alliansseger 2010. Alternativet på valdagen är sofflocket. Folkpartiet Östermalm förlorade tre medlemmar samma kväll som FRA-lagen röstade igenom. Jag vill inte förlora fler.

Debattutbytet
Johan,
Du skriver:

"För mig är det fullständigt osannolikt att 6 folkpartister röstar med oppositionen.

Visst. Jag kan ha fel, men en av ingångsvärdena i alliansbygget - kanske det viktigaste - var ju överenskommelsen att hålla ihop regeringsunderlaget för att bevisa att man kan håller en hel mandatperiod."

Mitt svar.

Samtliga sex folkpartister har i SVT sagt att de kommer rösta för att lagen rivs upp. Birgitta Ohlsson har i SVT sagt att om regeringen inte backar så kommer hon att rösta på oppositionens motion eller lägga en egen motion. Tror du att det går att backa från vad de sagt i SVT?

Du måste förstå att motståndet den 18 juni byggde på ett samförstånd mellan FRA-kritikerna i centerpartiet och folkpartiet. De hade FRA-frågan i sina händer och Federleys gäng valde att vända dagen före omröstningen för att rösta ja. Folkpartisterna pressades av uppgörelsen mellan Federely/Tolgsfors och motståndet föll sönder, på samma sätt som de pressas av ert icke-existerande förslag. Nu har de sex folkpartisterna ensamt saken i sina händer och vi ska påminna dem om detta samt vad de sagt i SVT.

Du avslöjar nu varför centerns FRA-kritiker gång på gång faller. Det handlar om er fixering vid regeringsduglighet. För oss folkpartister är sakfrågan och politikens innehåll viktigare. Jag tror att enda chansen för alliansen att vinna 2010 är att FRA-lagen rivs upp. Tänker centerns FRA-kritiker aktivt arbeta för detta eller har ni fallit för argumentet om "regeringsdugligheten"?

Det enda argument som FRA-förespråkarna i folkpartiet har kvar är regeringsduglighet. Det kommer aldrig att övertyga mig.

Avslutningsvis
Besök gärna Fredrick Federleys blogg

Media och bloggar
DN, Bloggen Bent, Rick Falkvinge, Erik Laakso

Inga kommentarer: