onsdag, oktober 14, 2009

Blind riksdag

SvD skriver att ledamöterna i försvarsutskottet saknar kunskap om de mest elementära delarna av lagstiftningen som rör FRA och regerings förslag om ändringar. I artikeln kommenterar jag saken: "Jag är ledsen att säga det men jag är inte förvånad."

Jag och andra har försökt att visa på inkonsekvenserna och luckorna i regeringens förslag. Detta blir ett dödfött uppdrag när ledamöterna i försvarsutskottet inte ens har bemödat sig att läsa regeringens förslag. Den rödgröna oppositionen verkar vara lika dåligt påläst som majoriteten. Oppositionen kan inte gömma sig bakom att detta är regeringens förslag, hur ska de kunna kritisera förslaget om de inte känner till dess innehåll? Jag har den senaste tiden haft mailkorrespondens med en riksdagsledamot som visat uppskattning för det arbete jag gjort, som förklarat att han inte är insatt i frågan men att han är övertygad om att hans kollegor i försvarsutskottet tagit del av vad jag skrivit. Jag är inte lika övertygad.

Heder åt de fyra rikdagsledamöter, bl.a. Staffan Danielsson (c), som kunde svara på samtliga av SvDs frågor.

Uppdatering. Nu har den ovan nämnda riksdagsledamoten kontaktat mig och försäkrat mig om att hans kollega i försvarsutskottet tar med sig mina frågor i sitt underlag inför debatten. Jag skulle vilja lyfta fram Lennart Rohdins (fp) blogginlägg. Han var länge folkpartiets försvarspolitiska företrädare och fram till nu ledamot i Försvarets Underrättelsenämnd, organet som har insyn i och granskar FRA. Läs hans inlägg, han verkar förstå vad som krävs om FRA ska bedriva signalspaning med folkligt stöd och förståelse. Läs även även vad Johan Westerholm, Emma, Oscar Swartz, Mikael Nilsson och Lake skriver.

8 kommentarer:

Hans J sa...

Ett parti som Folkpartiet har ledamöter som är kritiska till detta vansinniga förslag.

Att dessa ledamöter ska hindras från att rösta efter sin egen liberala övertygelse av sina egna partikamrater är fruktansvärt!

Där sakkunskap och tvivel finns så tystas den!

Stöd de frihetliga ledamöter som vågar ha en egen åsikt!

Jonas B sa...

Har haft liknande erfarenheter i alla mina kontakter med riksdagen. Det finns ett fåtal pålästa ledamöter. Några av de vassaste kritikerna är kunniga, liksom 3-4 stycken i FöU, däribland Staffan Danielsson.

Det är en smärre katastrof att så många i det ansvariga utskottet är så dåligt insatta. Svd-frågorna är dessutom grundläggande och går inte in på detaljer.

Jag hörde Alice Åström och Karin Enström i P1 nu på morgonen. Alice tog upp metodutvecklingen. Så vi lär nog ändå höra ordet i kammaren i eftermiddag, och kanske kommer rentav trafikdata att nämnas. Det är ju alltid något.

Mark Klamberg sa...

Jonas B,
Kan du hitta en länk till intervjun med Alice Åström (v)? Jag vill gärna lyssna.

Alice var väldigt påläst och duktig i riksdagsdebatten förra året så jag har goda förhoppningar om henne.

Jonas B sa...

Visst, här.

Det blir förstås ingen djuplodande debatt på denna korta tid, men man får ändå en föraning om hur det kommer att låta i eftermiddag.

Jonas B sa...

Ojojoj! Alice Åström briljerar i riksdagen just nu.

Mark Klamberg sa...

Jag börjar lyssna först nu (12.30). Någon får gärna ge resumé eller peka mot en blogg som har skrivit om debatten före 12.30.

Jonas B sa...

Alice tog upp utvecklingsmandatet i sitt inledningsanförande,och framhöll att detta lagrum är ett sätt att gå runt det övriga regelverket.

Hon pekade också på det tämligen oreglerade utlandssamarbetet.

Peter Rådberg tog också upp utvecklingsverksamheten, men lyfte också fram FRA:s trafikdatalagring historiskt. Han refererade både till Rapports avslöjande i fjol och artikeln på DN-debatt om den sociala kartläggningen.

Mark Klamberg sa...

Tack Jonas B!
Peter Rådbergs inlägg hörde jag.