lördag, december 11, 2010

Ny bok: Overvåking i en rettsstat

En ny bok har utkommit med titeln "Overvåking i en rettsstat". Innehållsförteckningen hittar du här. Texterna grundar sig på en konferens som hölls i Oslo den 12-13 november 2009.

Jag har skrivit kapitel 5 som har fått rubriken "FRA and the European Convention on Human Rights". Eftersom artikeln behandlar om mer än bara FRA var min ursprungliga titel "A Paradigm Shift in Electronic Surveillance Law" men redaktören ville ha en mer säljande rubrik. Jag är fortfarande inte övertygad om det lämpliga i detta rubrikbyte. Du kan läsa ett tidigare utkast till min text här.

Jag vill varmt rekommendera kapitel 12 "Videoovervåking – myter og realiteter" skriven av Heidi Mork Lomell. I samband med ovan nämnda konferens i Oslo skrev jag ett blogginlägg om hennes presentation.

Inga kommentarer: