fredag, april 20, 2012

Folkpartiet överraskar positivt om signalspaning

Det här var bra, rikskriminalpolisen har inte tillräckligt väl förklarat varför de behöver fler befogenheter än vad myndigheten har idag. Redan idag finns det möjlighet till teleavlyssning, teleavlyssning, preventiva tvångsmedel, inhämtning av trafikuppgifter för underrättelseändamål och utbyte av information med andra länders polismyndigheter. SÄPOs verksamhet och behov skiljer sig i vissa delar från Rikskriminalpolisen då SÄPO måste arbeta under större sekretess och vara mindre beroende av välvilja från andra stater. Jag tänker då särskilt på SÄPOs verksamhetsområde kontraspionage.

Jag har inte opinionsbildat i folkpartiet om detta (i motsats till hur der var 2008). Hade tappat hoppet om folkpartiet om signalspaning för polisiära ändamål men ibland kan man bli positivt överraskad. Bravo Roger Haddad!

3 kommentarer:

Entry 23 Eco of Kristofer sa...

Mark, när ska du bli officiell Pirat egentligen?

Mark Klamberg sa...

Det är inte aktuellt, jag har en annan syn på upphovsrätt än Piratpartiet.

Mark Klamberg sa...

Jag har tagit bort ett inlägg som mer fokuserade på min person än sakfrågan. Sådana kommentarer tar jag bort.