onsdag, oktober 22, 2008

Rapport från alliansens blogglunch

Som jag tidigare skrivit blev jag och andra bloggare inbjudna till lunch med alliansens fyra partisekreterare. FRA blev ämnet för flera frågor och detta kopplades till alliansens senaste utspel om att man ska satsa på nätet. För att tala klarspråk, hur ska borgerliga bloggare som är kritiska till FRA-lagen förmås att blogga regeringsvänligt? Hanna Wegenius ställde en bra fråga om detta som hon utvecklar på sin blogg.

Jag valde att ställa två frågor på delvis annat tema.

För det första undrade jag hur det allt tätare allianssamarbetet kommer påverka alliansens mindre partier. Jag upplever att när alliansenssamarbetet betonas så får frågor om regeringsduglighet, kompromiss en alltför ordnad överordnad roll i förhållande till politikens innehåll, vilket jag skrivit om här. Jag anser att det är olämpligt om samarbetet slutar med att allianspartierna bildar valallians under gemensam beteckning, vilket SvDs ledarsida verkar förespråka. Det skulle bli en allians där moderata företrädare och ståndpunkter skulle dominera i alltför hög grad. Svaret jag fick från partisekreterarna var att alliansen är som ett cykellag där alla är beroende av varandra. Erik Ullenhag sa att han gärna se en stark mitt i svensk politik och om detta kan jag hålla med honom.

För det andra undrade jag om alliansen efter uppvisningen av enighet i samband med partiledamötet i Varberg skulle ha en gemensam plattform inför Europaparlamenstvalet juni 2009. Svaret var föga oväntat nej eftersom de fyra allianspartierna tillhör två olika partigrupper i Europaparlament som inte har en fast allians, nämligen konservativa EPP och liberala ALDE. Jag kunde dock notera att frågan var lite knepig då partisekreterarna samtidigt betonade att alliansregeringen driver en gemensam politik i EU. Frågan är hur dessa delvis motstående intressen - enighet inom alliansen respektive partiprofilering - ska kombineras.

Media och bloggar
Per Ankersjö har publicerat bild. Se även Emanuel Karlsten, Hasse Boström, Dexion, Johan Ingerö, Mitt-i-steget, Opassande, Mårtensson, MinaModerataKarameller, Farmorgun, Peter Soilander, Lakes lakonismer och Jens O. Dick Erixon skriver på Newsmill.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om dom vill ha ert stöd kan dom ju börja med att dra tillbaka alla sina integritetskränkande förslag.
Först uppträder dom som vetvillingar och sen förväntar dom sig stöd. Snacka om överdriven tro på sin egen viktighet. Ett gäng narcissister är vad dom är.

Anohito sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lars-Erick Forsgren sa...

Det partierna och deras sekr inte förstår är att vi bloggare ser på innehållet i politiken, medan de bara ser till MAKTEN.

Anonym sa...

Måste instämma i pija och lars kommentarer.

// u

Anonym sa...

Otroligt, tror de att vi medborgare är dumma som får??

Först avvecklar de grundfundamenten för demokratin, och sedan vill de ha hjälp med att fortsätta avvecklingen.

Ungefär som i Kina, där den avrättade får själv bekosta ammunitionen för den egna avrättningen.

Intressant nog så pågår en liknande diskussion i USA, som i bloggosfären här i Sverige.

Vill man lära mer så lyssna gärna på independent amerikansk radio som Nova M Radio Network på http://novamradio.com,
Jeff Farias Show på www.thejefffariasshow.com

Intressant att veta är att denna process som pågår i Sverige pågår i andra delar av världen, och att även där finns det oroade medborgare, kanske snart även "dissidenter", som försöker få stopp på tokigheterna.

Vita Huset's chefstrategist Karl Rove var ju här i Sverige på Almedalsveckan för en tid sedan, och passade på säkert att tipsa Alliansen om strategin i hur de skall agera.

Det många inte vet här i Sverige är att Karl Rove under tiden han var här, så var han kallad till ett förhör hos "House Judiciary Committee", som han struntade i.

http://gryningensljus.blogspot.com/2008/07/var-r-karl-rove.html

Det var tal om i USA att "House Judiciary Committee" skulle låta polis hämta honom till förhöret.

Karl Rove hade då säkert fått politisk asyl av Reinfeldt här i Sverige. (OBS IRONIN)

Lars-Erick Forsgren sa...

Dennis. Din hänvisning till Kina och avrättningar är drastisk.
Men inte utan att det känns som att det är så - det ligger i farans riktning.