fredag, februari 26, 2010

Konsultation om utbyte av information mellan EU och USA

Jag ingår i policy och forskningskommittén för European Privacy Association. Vi har precis fått information om en konsultation på initiativ av EU-kommissionen angående utbyte av information mellan EU och USA som kan användas i brottsutredningar. Här finns ett frågeformulär som jag ska ta tag i. Jag är tacksam för alla kommentarer. Min principiella inställning är att utbyte av information kan vara berättigat men att det ska vara begränsat till personer, konkret information eller bevisning som kan kopplas till kriminalitet.

2 kommentarer:

Mr Profit sa...

Nu är jag inte juridiskt insatt alls, men en tanke: Borde man sätta ett villkor att brottet man lämnar ut uppgifter för ÄVEN måste räknas som ett (grovt?) brott inom EU? Detta för att blockera luddiga terrorlagstiftningar som motivering.

scaber nestor sa...

+1 på ovansående.