onsdag, oktober 08, 2008

Danmark och FRA-lagen

Kopplat till seminariet i Bryssel som jag skrivit om tidigare, blev jag intervjuad av Danska Computerworld.

En sak skulle jag vilja förtydliga i förhållande till den danska artikeln. FRA kommer endast att ha rätt att övervaka en del av innehållet av trafiken, medan de kommer att få samla in all trafikdata.

Gamla besökare till denna blogg är väl medvetna om denna distinktion, men det kom inte riktigt fram i den danska artikeln. Att FRA får inhämta och lagra all tillgänglig trafikdata är illa nog. FRAs insamling, bearbetning av innehåll är och kommer att förbli begränsat, räknat i antal meddelanden.

Nästa gång jag är i kontakt med journalisten Rune Pedersson och den intervjuade politikern Karin Riis-Jørgensen så ska jag uppmärksamma dem om detta. Rätt ska vara rätt.

Inga kommentarer: