söndag, april 05, 2009

En värld utan Gud men med helvete

På Johan Folins blogg kan man lyssna på Johan Norbergs föredrag om sin bok och finanskrisen. Jag tycker föredraget var väl värt att lyssna på. Det roligaste och samtidigt mest minnevärda citatet var nog följande.

Kapitalism utan konkurser är som kristendom utan helvete
Min egen reflektion är följande. Orsakerna till finanskrisen finns att söka flera år tillbaka, hos finansmäns girighet, klåfingriga politiker och privatspersoners levnad på lånade pengar, men när finanskrisen väl bröt ut uppstod frågan om en amerikanska statsmakten skulle undsätta investmentbanker. Många svarade länge nej på denna fråga, men nu tror jag att när krisen väl var ett faktum så var det ett misstag att inte rädda Lehman Brothers. Investmentbankens krasch fick enorma följdkonsekvenser.

Jag har uppfattat att den förra amerikanska administration såg det som oförenligt med sin ideologi att undsätta banker. Samtidigt hade man genom politiska beslut uppmuntrat privatpersoner, banker och investerare att vidta felaktiga beslut. Är det ett exempel på ideologisk förvirring? Det är lite som planekonomi med konkurser eller en värld utan Gud men med helvete.

Eftersom jag tycker man borde räddat Lehman Brothers så uppstår frågan vilken religiositet jag har. Det finns ett ordsspråk som säger "Against stupidity; God Himself is helpless.”

Bloggar
HAX, Motpol, Johan Norberg

3 kommentarer:

Mr Profit sa...

Men om man räddat dem så kanske man hade lindrat krisen... den här gången. Nästa gång är de då ännu säkrare på att de blir räddade och kan bry sig ännu mindre om riskerna. Sedan är det inte schysst mot alla mindre företag så får konka enbart för att de inte är tillräckligt stora för att bedömas värda att rädda.

Mark Klamberg sa...

Man hade kunnat ge ägarna till Lehman samma villkor som den amerikanska staten gav ägarna för Bear Sterns som i mars 2008 fick sälja sina aktier till en bråkdel av dess tidigare värde. Jag tror man kan begränsa eventuell "moral hazard" på sådant sätt.

Det handlar inte primärt om att storleken ska avgöra vilka företag som ska räddas utan bankväsendets centrala roll i ekonomin. Om SAAB skulle konka skulle det naturligtvis vara en katastrof för de anställda och berörda kommuner, men om motsvarande skulle hända med någon av de svenska storbankerna talar vi om en härdsmälta för hela den svenska ekonomin.

Lars-Erick Forsgren sa...

Det är onekligen en svår nöt att knäcka detta.
Att rädda ekonomi (läs banker/finanskris) utan att göda giriga bankdirektörer o ge legitimitet till deras hasardspel med våra pengar.

I övigt, att Guds existens kan ifrågasättas, det kan jag ha viss förståelse för. Men att någon kan förneka att djävulen och helvetet finns. Det begriper jag inte, för det ser vi ju dagliga tecken på.
Tyvärr.