måndag, augusti 24, 2009

Intervju i SR Metropol om tryckfrihet och Aftonbladet

Idag intervjuas jag kl. 17.25 i SR Metropol 93,8 om tryckfrihet apropå Donald Bodströms artikel och regeringens reaktion. Journalisten ville först att jag att ska diskutera yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) medan jag tänker förklara varför det är tryckfrihetsförordningen som gäller, inte YGL.

Skillnaden mellan YGL och TF är självklart inte huvudnumret utan det blir snarare frågor om tidningar får 1) publicera vad som helst och 2) om det finns lägen när regeringen bör lägga sig in i publiceringar.

Mitt svar blir på fråga 1: Ja och nej. Det sker ingen statlig förhandsgranskning (censur) av tidningar i Sverige. Däremot kan ansvarig utgivare i efterhand göras ansvarig för tryckfrihetsbrott, t.ex. förtal, olaga hot, hets mot folkgrupp och uppvigling. Även om Aftonbladets artikel brister i faktaunderlag så vet jag inte om ett tryckfrihetsbrott har begåtts eller om Pressens Opinionsnämnd borde ta sig an denna fråga. Min uppfattning är att sådana här saker löser sig bättre i en debatt än i en rättsal eller via pressmeddelanden eller en démarche från utrikesdepartementet.

På fråga 2: Regeringen ska inte lägga sig i publiceringar, inte ens i efterhand, eftersom prövning av eventuella anmälningar om tryckfrihetsbrott ska ske av justitiekanslern. Regeringen ska inte föregripa en sådan prövning.

SR Metropol riktar sig till en yngre publik så diskussionen blir anpassad till denna grupp.

Uppdatering 1. Nu sticker min kollega Mårten Schultz ut hakan på Newsmill och hävdar att regeringen visst kan kritisera Aftonbladet. Ser fram emot eventuella svar på hans artikel.

Uppdatering 2. Nu har Justitiekanslern uttryckt en liknande ståndpunkt, till SVT säger han att regeringen "kan gå mycket längre i sin kritik av artikeln i Aftonbladet utan att bryta mot grundlagen".

Media
SvD, DN

2 kommentarer:

Dennis Nilsson sa...

Är Mårten Schultz fan av John Yoo?

http://www.google.se/#hl=sv&q=bush%2Bjustice%2Bdepartement%2Blayer%2BJohn%2BYoo&meta=&fp=7dc9cb43f836ff74

Mark Klamberg sa...

Dennis,
Det får du fråga Mårten om, men jag skulle inte tro det.

Under sin tjänstgöring för Bushregimen argumenterade John Yoo för ganska otäcka ståndpunkter, Mårten har uttryckt direkt motsatt uppfattning i dylika frågor.

Av en slump läste jag igår två intressanta bloggposter om John Yoo och hans akademiska karriär.