fredag, november 28, 2008

Välförtjänt av Wolodarski

DN har utsett Peter Wolodarski till ny politisk redaktör. Jag lärde kände Peter genom Liberala Ungdomsförbundet där han under 90-talet visade sin förmåga båda till att leda, organisera och skriva tidning. Därefter har jag liksom många andra följt hans framfart. Han har gjort sig välförtjänt av sin nya post.

Vad innebär detta för DNs ledarsida? Vid jämförelse med SvDs ledarsida har jag ett tag upplevt att DNs ledarsida varit mer av en kommentator medan konkurrenten varit lite mer kantig och spännande. Vad det beror på kan man fundera över. Jag upplever att SvDs ledarsida rört sig i en klar liberal riktning, det är kanske denna förändring där gamla sanningar omvärderas som är intressant.

Mitt intryck av Peter är att han har lite kantiga och spännande åsikter. Min förhoppning är att dessa får ett genomslag på DNs ledarsida. Jag kommer kanske inte hålla med om allt, men så är det sällan. För att parafrasera ett gammalt talesätt, om två liberaler debatterar kommer man få höra tre åsikter.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra val av DN. Jag tror inte att
Wolodarski kommer att sluta sin karriär i skamlös förnedring på samma sätt som Hans Bergström.

Efter att Bergström avgick flyttade han till USA och den välfinansierade Think Tank högern, där det inte alls handlar om att tänka fritt eller intressant. Bergströms roll har varit att i varje läge vara en betald megafon för Bush-administrationen och USAs storföretagslobby. Idag har Bergström förlorat all trovärdighet i den svenska samhälldebatten och han är förbrukad. Nu återstår att se om USAs lögn- & hathöger kommer att ta hand de sina eller om han blir dumpad på soptippen.

Mark Klamberg sa...

Nu tror jag iofs att Wolodarski är ganska sympatiskt inställd till USAs utrikespolitik, bl.a. landets Irakpolitik. Det är en sådan fråga där jag har anat en nyanskillnad mellan mig och honom.

Med Obama vid rodret tror jag denna skillnad kommer att försvinna.

Anonym sa...

"... han har lite kantiga och spännande åsikter."


Jag tycker att han har klantiga och skrämmande åsikter.

Anonym sa...

Ville kommenterat något här men väntar på ett bättre tillfälle...

Anonym sa...

Med Obama vid rodret..? Förlåt en idiot i ämnet, men vem av er ändrar åsikt när landet på andra sidan Atlanten ändrar styre?