fredag, februari 26, 2010

EU-kommissionen ska granska FRA

NyTeknik skriver att EU-kommissionen ska granska om den så kallade FRA-lagen strider mot artiklar i EUs grundfördrag om fri rörlighet för tjänster. Enligt artikeln avslöjar inte EU-kommissionen vem eller vilka som står bakom klagomålet. Det troligaste är att det rör sig om den anmälan som Robin Lööf vid Europeisk universitetet i Florens lämnade in i augusti 2008. Han fick då eldunderstöd av Ulf Bernitz, professor i EU-rätt. Anmälan gick ut på att utländska advokater skulle diskrimineras i förhållande till svenska advokater. Jag skrev vid samma tidpunkt ett inlägg där jag förklarade varför jag trodde att Sverige inte kommer fällas på grund av Robin Lööfs anmälan. Mitt argument var att svenska advokater drabbas i princip lika mycket, eller lika litet, av FRA-lagen som sina utländska kollegor. EU-kommissionen verkar anse att det finns fog för anmälan så jag kan ju haft fel. Vi får väl se.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad hände med ditt blogginlägg "Alternativ användning av timvis elmätning"?

"Nu har både regering och opposition tagit ställning för timvis elmätning. [...] Jag har dock inte sett någon politiker fundera över vad detta betyder för den personliga integriteten."
http://klamberg.blogspot.com/2010/02/alternativ-anvandning-av-timvis.html

Mark Klamberg sa...

Ibland blir jag trött på vad jag skriver och raderar det.

Lars-Erick Forsgren sa...

Men Mark, nog var detta om el-en en intressant notering. Om du blir trött på det du skriver, vilket jag gissar betyder att du inte orkar utreda det mera el argumentera, så kanske andra kan ta det som avspark för lite eget tänkande...

Jag tänkte (tyvärr) inte till om detta i den riktningen. Men slogs av hur lättvindigt som regeringen ser på detta med el-energi och möjligheterna att spara el för vanliga konsumenter med bara normal plånbok.